-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3776 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

به لحاظ روانشناسي انسان ، بهترين راه براي مبارزه با خاطرات بد حاصل از شكست انسان در زمينه هاي مختلف زندگي چيست؟

بي شك در زندگي همه انسانها گرفتاريها ، سختيها ، تلخيها و شكستهايي وجود دارد كه ياد و خاطره آن براي برخي رشد دهنده و تعالي بخش و براي برخي ديگر جانكاه و گمراه كننده مي باشد. اما آنگاهي تعالي بخش خواهد بود كه علت شدائد را آنطور كه هست دريابد و اين حقيقت را متذكر شود كه بسياري از شدتها براي بندگان خدا به جهت آن است كه به ياد حق افتند و مناجات و تضرع به درگاه ذات مقدس خداوند پيدا كنند و با ذكر و فكر او انس بگيرند زيرا طبيعي است كه انسانها نوعا در وقت بلايا به او روي مي آورند (دعوالله مخلصين له الدين) همانطور كه در وقت سلامت و راحت از او غافل ميشوند (ان الانسان ليطغي ان راهاستطغني) و حق تعالي به جهت عنايتي كه به بندگان خود دارد اسباب انقطاع و دل كندن انسان را از دنيا فراهم مي كند از اين جهت ابتلاي به فقر ، بيماري ، جفاي مردم و چشيدن سرديها و كم لطفيها از كساني كه انتظار آنرا ندارد براي او پيشامد ميكند تا آنكه براي سفر آخرت آماده شود و اين واقعيتي است انكار ناپذير . در روايت مي خواني يابن آدم لا يخلص عملك حتي تذوق اربع موتاة اي فرزند آدم عمل تو خالص نميشود تا اين كه چهار مرگ را بچشي، مرگ سرخ، مرگ زرد ، مرگ سياه ، مرگ سفيد. مرگ سرخ: تحمل بار جفاي ناكسان و دست از آزار بندگان برداشتن و مرگ زرد : گرسنگي وتهي دستي است كه با دست از حرام برداشتن بر فقر صبر كند و مرگ سياه : مخالفت با نفس اماره كه هر چه نفس خواست بر خلاف آن كند . فلا تتبع الهوي فيضلكعن سبيل الله و مرگ سفيد : در دل كندن از مردم و برداشتن طمع از ايشان .

خوبست براي آشنايي بيشتر به كتاب اربعين حديث، بحث ابتلاء المومنين مراجعه نماييد . تا حاصل آنچه خوانده ايد رنجهاي زندگي را در نظر شما كليد گنج بنماياند و سخن پيامبر اسلام را به خاطر آوريد اگر كسي حتي به اندازه نيش پيشه اي از ديگري در دنيا سختي تحمل نموده باشد با او برابر نيست و فلسفه رنجها آمادگيهاي انسان برايسفر آخرت و دل كندن از دنيا بود. و اينها همه بر خلاف چهره ناخوشايند براي انسان اسباب نجات او را فراهم ساخته. البته مشروطه بر آنكه با ايمان به حق و تكيه بر ربوبيت او معتقد باشد آنچه خداوند پيش ميآورد همه براي تربيت نفس انسان و جدا شدن از انديشههاي فاسد ، خلقيات بد و كردار زشت است و از گذشته و شكستهاي آن پلي بسازد براي پيروزيها ي آينده . در اين صورت آنچه پيش آمده ابداً خسارت نخواهد بود و اگر غير اين باشد نه تنها گذشته بلكه حال و آينده اش نيز فنا خواهد شد . پرسشگر گرامي آنچه گفته شد ديدگاه اسلام عزيز از زبان آيات و روايات بود اما اينكه خواستهايد به لحاظ روانشناسي نكاتي در اين زمينه گفته شوداگر خوب توجه فرماييد مطالب گفته شده روانشناسي رنجها و ابتلائات انسان از ديدگاه اسلامبود اما دانشمندان مغرب زمين در اين باره چه ميگويند و چه توصيههايي دارند با مراجعه به كلينيك هاي مشاوره روانشناسي معلوم خواهد گشت كه از حيطه فعاليتهاي مؤسسه خارج است با آرزوي بهروزي و سعادت براي شما برادر گرامي .

مقصود همان رجعتي است كه اول امام حسين (ع) بعد حضرتامير (ع) و بعد حضرت رسول(ص) و بعد باقي ائمه رجوع مي نمايند .

برگرفته از : 1ـ معاد،استاد مطهري (ره)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.